Toto sú fakty, fenomén ako mediálny nepriateľ!

Autor: Jana Hrabčáková | 5.6.2013 o 17:48 | (upravené 10.6.2013 o 9:28) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  66x

Som pre ňu len korisť? ,,Som“. Presvedčená, že sa po mne zakaždým vrhne, ako nejaký vyhladovaný predátor. Ktorý sa vytrvalo snaží, vykŕmiť svoj revír, svoju moc, či jednoducho povedané komerčnosť. Áno, takto vnímam súčasnú Slovenskú komerčnú televíziu. Televíziu, ktorá sa za každú chcenú, alebo nechcenú cenu snaží, aby všetky oči boli na nej.

 

Každé začiatky boli a vždy budú ťažké. Tak to bolo aj v marci 2002. Keď začala vysielať TV JOJ. Verím, že každému z vás sa vynoria spomienky s anténou v ruke, ako úpenlivo behá po balkóne a za každého počasia sa snaží naladiť nový televízny program. Ak, by doba nekráčala vpred, stála by vám táto komická scéna s poľskou anténou teraz zato? Osobne po niekoľkých minútach sledovania tohto programu siahnem po diaľkovom ovládači a nekompromisne stlačím off. Pocit doslovného nasýtenia, presne taký pocit, ktorý mám po vianočných sviatkoch z prejedenia. Vôbec neľutujem, že nesledujem programy tejto televízie, pretože s každou vzhliadnutou minútou mi je horšie a smutnejšie z našej spoločnosti a z toho, aká kultúra začína vládnuť v nej a v nás. Vždy sa pousmejem nad odpoveďou nemenovaného ex riaditeľa. Na otázku prečo túto televíziu nazvali JOJ mi, až trhne kútikmi. Spájať ženskú rozkoš počas vyvrcholenia s týmto? Jedine s čím by som toto citoslovce a túto televíziu v poslednom čase spojila? ,,Joj už tej trápnosti nebolo dosť“ ?

Žijeme v dobe, ktorá potrebuje vzruchy. Prečo? Lebo ľudom je zvedavosť prirodzená a to presne vyhovuje tvorcom takýchto sérií. Rovná sa nízke náklady a vysoká sledovanosť. V poslednom desaťročí sa na televíznej obrazovke presadil formát, priam fenomén, ktorý oslovuje a púta prakticky takmer všetky skupiny divákov. Naozaj si ho pozrie väčšina ľudí aj keď z rôznych dôvodov. Niektorým sa to vyslovene páči, iní tým opovrhujú, ale aj tak si tento program pozrú, len aby sa „ubezpečili“, že je to ozajstná špinavosť. Áno, ja píšem a kritizujem fenomén reality – show. Je úkazom natoľko všadeprítomným, že sa iste dá o ňom pouvažovať. Okrem iného i preto, lebo v sebe skrýva nezanedbateľné kultúrne a morálne riziká. Zatiaľ čo v Spojených štátoch je trend reality show na ústupe. Jednoducho sa ním ľudia už prejedli. V našich slovenských komerčných televíziách, ktoré húfne zapĺňajú programové štruktúry týmto formátom sa stala neodmysliteľnou súčasťou.

Za nedávne obdobie v nemom úžase sledujem dianie na obrazovkách TV JOJ a jej sesterskej stanici JOJ - Plus. To, čo predvádzajú dnešné televízie a médiá všeobecne, sa už nedá ináč opísať iba odpad a hnus štvrtej cenovej skupiny. Vlastne nadobúdam pocit, že všetko to začalo kontroverznou show Farmár hľadá ženu. Táto show bola aspoň občas miestami aj zábavná, a sem tam som sa dokonca pristihla, že ju sledujem celú. Veď, kto by nechcel byť informovaný koľko hnoja vynesie jeden chlap za rok. Koľko toho zožerie ročne taká krava. Povedzme, že to sa JOJ-ke podarilo. Pravdu povediac nenapadlo ma, že tento kanál spustí mediálnu púť a šialenstvo. Po Farmárovi tu máme Hotel Paradise. Skupinu mladých ľudí, čo ich lákajú peniaze a čľapkanie sa v Dominikánskej republike. Leňošenie pri bazéne, jedna alko akcia za druhou, intrigy, a hlavne vyskúšať si porno herectvo live.

Vraví sa, že JOJ sa posúva do budúcna. Jej gro vysielania bude však rodinné. Čiže menej konfliktné. Nech sa páči. Experti, rodina ako z plátna svetoznámeho maliara. Veď prečo nie. Kde sa môžeme stretnúť čiernymi labuťami. Treba ich medializovať. Bučkovci? Menej konfliktné, rodinné? Úplne ste sa posunuli, ale nie do budúcna. Mám pocit, akoby táto rodina stále žila v 89. Je pre mňa šokom a pýtam sa, kde tých ľudí zobrali? Ak boli doteraz iba v úzadí a tak trochu mimo spoločnosti, tak teraz ich ľutujem. Získavam presvedčenie, že čím viacej to pípa, tým lepšie! JOJ musí mať zlatý klinec. Extrémne rodiny, alebo hlbšie sa už klesnúť nedalo. Potom všetkom čo som z reality šou zahliadla už som mala pocit, že sa hlbšie klesnúť nedá. Omyl. Štáb dehonestoval ľudí pomaly s diagnózou debility. Títo aktéri zjavne nemali ani šajnu o tom, čo sa s nimi stane. Zjavne tu platilo, čím horšie, tým lepšie. Antipropagácia takejto sociálne slabšej skupiny, ktorá jednoducho nemá na to, aby sa niekam posunula, je zo strany TV-JOJ úbohá. To, kým sú, už naozaj neovplyvnia a zosmiešňovať ich nie je dôstojné. Nič iné mi neostáva konštatovať, len jedno. Autori tohto programu sú horší ako samotní aktéri.

Televízia nezaostáva a nabaľuje sa ďalšími a ďalšími reláciami. Mama ožeň ma už tu bola dvakrát. Žeby do tretice to najlepšie? Alebo mám čakať na trójskeho koňa od Vyvolených 3? Ak by sa mi málilo prišiel ďalší blesk z jasného neba. Začali ohlasovať denný seriál pre stanicu Joj Plus s Deň a Noc. Názov znel celkom zaujímavo a to bolo asi jediné. Lenže obsah ma úplne dostal. Ja nezatracujem reality show, ale definitívne som nadobudla presvedčenie, že s takou mierou vulgárnosti a totálnej degradácie ľudí som sa ešte nestretla.

Zdieľam vyhlásenie pána Maďariča, že televízia sa dopúšťa ,,idiotizácie“ dnešnej spoločnosti. Takže načo sa učiť a vzdelávať? Stačí byť idiotom a prihlásiť sa do nejakej úbohej reality šou a stať sa „hviezdou“.

Je to pre Vás taká hračka, alebo zároveň výzva sa s tým vyhrať a ísť iným smerom? Tým pádom sa s veľkou dôverou a nádejou obraciam aj na Vás ujo Gogola. Doslovná obezita z reality show, spustila chudnutie pri zverejnení nových informácii menovaného pána. Podľa Vašich informácií je štart novej atraktívnej stanice zo skupiny JOJ naplánovaný na marec 2013. Programová ponuka v poradí tretej stanice ,,vraj“ bude primárne zameraná, na tvorenie spravodajstva. Okrem iného nás bude obohacovať aj o zahraničné a domáce dokumentárne programy. Taktiež musím spomenúť lifestylové programy a pravidelné diskusie, ktoré budú venované politike, spoločenským aj minoritným témam. ,,Ja stále čakám“. Veď vysielať najnovšie informácie z politického, spoločenského a kultúrneho diania, ako prví. A to stále nie je všetko. Tiež prinášať aj mimoriadne spravodajstvo v ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu. Fantastické.

Táto nová televízia vie po čom ženy a muži túžia. Aj vďaka tomu sa má orientovať hlavne na mužov a mladé ženy v produktívnom veku. Musím zdôrazniť, že kanál nebude čisto spravodajský, čiže to nebude nejaká nová ale stále opozeraná TA3 s dokumentmi. Bude to dokumentárny kanál s lifestyleovým doplnkom. Pretože divák chce totiž nejaké prekvapenie. Takže spravodajstvo bude iné, než je na Markíze, JOJ-ke, STV, či TA3. Však sa to dobré číta? Tak zodvihnime pohár naliatí rečičkami a pripíjajme si na tú novú ospevovanú vyhratú hračku s čisto dokumentárny kanál a názvom, ktorý to vystihuje najlepšie. Fuckt respect WAU!

Nech mi čitateľ odpustí príkry cynizmus. Chcem len zdôrazniť to, že mnohé reality show skutočne ťažia z nenormálnosti, nevzdelanosti alebo jednoducho iba z rozpakov, či nesmelosti svojich respondentov, ktorí pod tlakom umelo vyvolaných situácií na chvíľu strácajú orientáciu. Aká je to spoločnosť, ktorá takúto „zábavu“ umožňuje? Pred očami celého národa sa odohrávajú reálne udalosti, z ktorých mnohé sú za hranicou etiky a niektoré i za hranicou práva, a napriek tomu sú všeobecne tolerované.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je to senzačné východisko z krízy. Veď „ukazovať život taký, aký je“, to znamená slúžiť pravde. A o čo zmysluplnejšie by sa mal umelec pokúsiť? Problémom je však opäť otázka, s akou kultúrnosťou či nekultúrnosťou sa s touto výzvou naloží. Realitou už nie sú naše životy „ľudkov“, realitou už nie sú naše problémy, naša práca, naše vzťahy, naša zodpovednosť jedného voči druhému. To sú už len a len zvyky. Hlúpe? Múdre? Alebo len ich zdanie? ...

(J. H.)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?