Kráľovná televízie

Autor: Jana Hrabčáková | 10.6.2013 o 10:10 | Karma článku: 5,98 | Prečítané:  1419x

Sedíte pred ním a krútite hlavou. Nech je to kvalitná plazma, či LED TV svetových značiek. S vysokým rozlíšením, rozlíšením toho, čo vám televízia ponúka. Samozrejme, žijeme v trvalej dialýze s televíziou a reklamou. Štyri až päť hodín denne. Jeme podľa televízie. Hovoríme o televízii. Myslíme televízne. Vstávame s televíziou. Zaspávame s televíziou. Snívame s televíziou. Súložíme s televíziou, keď máme erekciu pri sexy reklamách. Ona je pokračovaním nášho tela, ducha. Vzrušuje naše nervy, naše žiadosti. Už nie sme ľudské bytosti. Sme ľudia – stroje. Poloroboti. Jej ,,otroci“.

 

 

 

Vstupuje do systému televíznej diktatúry. Nenásilného, jemného, reklamného, zo všetkého najnebezpečnejšieho. Veľkí teoretici reklamy píšu: ,,Reklama zaplavila všetko,. Je učiteľom našich školopovinných detí, ktoré strávia osem hodín so svojim profesorom a tisíc nadšených hodín pred obrazovkou. Obrazovka je tiež učiteľkou. Učiteľkou života. Tak ako existujú učitelia myslenia.“

Každá minca má dve strany. Poznáme ju všetci. Recipientmi nenávidená. Tvorcami milovaná. Napriek jej nevýhodám. Spojených s vysokým nákladom, krátkej doby pôsobenia, a malej možnosti výberu cieľového publika. Je všade. Obťažuje nás počas filmov, prekvapí nás uprostred najnapínavejšej scény, je avantgardou relácií, sponzorom programov. Striehne na nás v jasných i utajených formách. Či chceme, alebo nie, dostáva sa do našich myslí a viac či menej ovplyvňuje naše rozhodovania pri kúpe. Ten tajomný zvodca, ktorý vás prinúti proti vašej vôli kupovať veci, ktoré vlastne vôbec nepotrebujete a ani nechcete? Manipuluje s vami a vy ste bezmocné obete týchto tajomných síl? Je súčasťou ,,konzumného teroru“, ako sa o nej hovorí? Halóó! Bok po bok s Toscanim chcem zahájiť Norimberský proces s reklamou. Akých zločinov sa dopustila?

Zločinu nesmierného plytvania prostriedkov. Závisla od sledovanosti a vysielacieho času. Krátky, akčný, vizuálne úderný a pohybuje sa od stoviek do tisícok eur. Len za 30 sekundovú reklamu v nemenovanej televízií počas rannej reprízy seriálu, sú ochotní zaplatiť 390 €. Suma reklamy počas televíznych novín by sa vyškriabala na 12 080 € bez DPH. Kto financuje všetky tie kampane, všetky klipy? Tak podobe jeden druhému, na ktorých vidno stále tie dokonalé úsmevy, nablízkané autá, stopercentné telá. Kričme! My, spotrebitelia! Verím, že ste postrehli, čo je hlavnou nepriamou daňou.

Zločinu spoločenskej neužitočnosti. Položme si spoločne otázku. Prečo tie veľké, úspešné automobilky nikdy neusporiadajú skutočnú reklamnú kampaň. Nech ju venujú pirátskym vodičom, riadeniu pod vplyvom alkoholu, nezmyselnej smrti za volantom. Azda agónia nepredáva? Reklama s obrovskou billboardovou nálepkou ,,zdieľovací prostriedok“, tejto spoločnosti sa nezaoberá problémami spôsobenými autami. Bohužial verejnosť je príliš hlúpa, aby si to uvedomila. Áno, dopustila sa aj zločinu klamstiev. Veď nám prostredníctvom našich túžob ponúka podprahový svet. V ktorom je dané, že mladí, zdraví, mužnosť, či ženskosť závisia od toho čo kupujeme. Predáva šťastie? Žeby šťastie bolo na predaj? Dalo sa kúpiť? Nezdá sa vám, ako dlho už rozpráva o šťastí, zatial čo vládne kríza a národy sa obávajú o svoju budúcnosť. Vy sa o ňu obávate. Veď to je zločin voči rozumu. Pokutujte ju!

Hádže sa okolo krku svojími nekalými myšlienkami. Saje z nás krv. Prestala rozmýšľať, ona neobnovuje. Bola zrodená, aby predávala. Rozducháva naše priania, zvádza, vymýšľa potreby a zbudzuje pocit viny. Kupuje si naše priania, rovnako ako sa v politike kupujú volebné hlasy. Citujem: ,,Poslaním reklamy je sprevádzať spotrebiteľa v jeho podvedomých prianiach.“ Zločinu výlučnosti a rasizmu. Hľadajte! Pozrite si niekoľko novodobých reklám. A skúste v nich nájsť vyhladovaných prisťahovalcov, ľudí po úraze, narkomanov, melancholikov, skeptikov, alebo ľudí so sociálnymi problémami! Niesú tam. Lenže existujú. Boli však nahradení umelou krasou, dokonalosťou grafiky.

Pripadáte si niekedy ako zkrachovanci. Vyhodení zo spoločnosti? Zločin voči občianskému mieru? Ako by nie. Tím, ako nám predáva a chce predávať šťastie. Vytvára nakoniec zástupy frustrovaných. Vyvoláva chúťky, ale ľudia budú len sklamaní. A tak sa umýva zo svojich snov. Formuje deprimovaných ľudí a delikventov. Od rána do večera hypnotizuje ľudí, ktorý sa snažia vyžiť s peniazí, nízkych platou, zo sociálneho minima a prežiť v neistých zamestaniach. Deti vás nútia, aby ste im zabezpečili lákave hračky, ženy plačú, že nemajú hodvábne jemný krém ani pravý diamant. A vy sa trápite. Reklama nepredáva šťastie, vyvoláva depriváciu, úzkosť. Hnev a frustráciu.

Zločin voči jazyku. Hrubé tkanivo reklamy udrie do očí, ako náhle sa začneme zaujímať o jej slogany. Opakujúce sa. Úbohe. Ohlupujúce. Vynaliezavosť alebo zločin voči tvorcom myslenia. ,,Vaša je kvalita, naša skúsenosť.“ Javí o kupujúceho starostlivosť. Vyciťuje vaše tajné priania. Neobracia sa k mase, ale k jednotlivcom. Výdavok sa stáva formalitou. Vlastne vy ste o výrobku snívali.

Samozrejme, že kradne. Výrobky sa dnes navzájom čím ďalej tým viac podobajú. Ranné obilniny, rôznych značiek sa nelíšia. Ani jogurty s kúskami ovocia, mliečne výrobky, bifteky, tekuté vosky na podlahu či videokamery. Vstúpili sme do éry tovarov kvality. Lenže jedno druhé kopíruje. Klienti a ich reklamné agentúry utrácajú milióny na prieskum trhu, panelové výskumy atď. V konečnej fáze sú si aj tak všetky reklamy podobné. Líšiť by sa mali nielen od tvorcov, sociálnych postojov, fantázie, či filozofie podniku. Len spolu súťazia, kto z koho. Sotva zapnete televíziu, zaplaví vás tá nemastná neslaná polievka. Je to k zblázneniu. Reklama je navoňaná mrtvola. O mrtvých sa vždy hovorí: ,,Vyzerá pekne, dokonca ako by sa usmieval.“ To isté platí o reklame. Je mrtvá, ale usmieva sa ďalej.

Nikdy nebolo zaujímavé to normálne. Kam sa s nenormálnosťou až dá ísť. Aby provokovala. Je dráždivá do krajnosti. Zaráža Dramatická, veď o drámu sa aj jedná. Príťažlivá, krásne obrazy, krásna práca fotografa. Neznesiteľná, občas sa na ňu nedá pozerať. Tak je šialená v beznádeji, tak smutná. Už čoskoro bude pod priamou paľbou televíznej reklamy celý svet. Magické oko televízorov pozerá takmer do každej domácnosti. Diváci ho vnímajú, ani nevedia ako intenzívne. Budeme žiť v technosfére. Technosfére, v ktorej sa všetky bytosti stanú nepotrebnými a budú prepojený s obrovskými obrazovkami. Reklamný priemysel dozrel a verte, že bude vás i naďalej priťahovať. Nech žije rôznorodosť!

(J. H.)

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?