reklama

Poľovačka na mozgy

V prvom rade komerční bosovia televízie, naozaj rešpekt. Nenadávajte na zrkadlo, keď máte krivú hubu. Veď aj tak ste vznikli na prepojení biznisu, politiky, či médií. Máte korupciu zapísanú v rodnom liste. Sme podľa vás národ? Sme. Sme ľudia, čo bažia po kultúrnom vzdelávaní? Sme. Tak to bude naozaj určené pre nás.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Začínam bubnovať na poplach, keď som uprela zrak na reality šou Zámena manželiek. Uvedomujem si, že svet sa sústavne mení, a taktiež láska sa musí vyvíjať. Známi básnik Rimbaud musí byť nesmierne poctený tým, že tvorcovia tohto formátu sa inšpirovali práve ním. ,,Lásku je potrebné znovu vynájsť.“ Lenže prečo nám to svoje presvedčenie, servírujete dvakrát do týždňa. Keď na zdobenom tanieri prinášate šťavnaté vulgárnosti, urážajúci stud, či nekontrolovateľnú agresivitu. Uvedomujem si, že reality šou patria k najsledovanejším, ale sleduje ich iba 10 percent populácie nad 12 rokov. Nie je to pre vás, varovný signál, že veľká časť masy holduje úpadkovej zábave. Pre mňa osobne je to prejav toho, že drvivá väčšina ich nepotrebuje. V podstate nikdy som nedopozerala Zámenu manželiek do zmyselného cieľa. Veď, ani zamak mi to nechýba. Pravdu povediac nepohŕdam, ani ľuďmi, ktorí si to s potešením zapnú, pretože do istej miery chápem, prečo to robia. A však za ich malomyseľnosť ste spoluzodpovední aj Vy. Keďže držíte žezlo moci nejaký ten rok a myslíte si o nás, že sme len nejaký mozog v nádrží.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Promovovala ako ,,prvá slovenská reality šou“. Prvýkrát sa objavila na obrazovkách Tv Markízy v septembri 2004. Do dnešného dňa zdobí televízny program, ako jeden z drahokamov. Pozastavujem sa nad synonymom tohto názvu. Názov vysielania, či slovné spojenie, ktoré v sebe nesie čosi pohoršujúce „Zámena manželiek“. Nemýlim sa, keď tvrdím, že ide len o zámer. Provokatívny názov programu vymýšľajú tvorcovia, len aby zvýšili sledovanosť. Pri nahliadnutí do televízneho programu a ani z vysielacieho času nie je jasné, o aký druh relácie vlastne ide. Pri „Zámene manželiek“ to však hneď po prvých minútach vysielania vyjde najavo. Očividná snaha o senzáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Televízia Markíza prichádza so zaručeným receptom na úspech, keď sa vaše manželstvo dostane do krízy. Manželstvu svedčí náhoda a inakosť. Áno, v tomto duchu rozmýšľame, ale aj tak konáme? Zrkadlom je, že reality šou zviazaná s milostnými a ďalšími vzťahmi, s potláčaním a urážaním ega druhých, musí niesť so sebou jeden zákonitý a neodmysliteľný atribút. Atribút nevkusu, zosmiešňovania, zneužívania sociálneho a zdravotného statusu človeka. Riešenie prichádza vo ,,výmene“.

Ak čakáte charakter, morálny postoj, citové vzplanutie, romantickú lásku, lež sociálny status, bohatstvo, či peniaze, ktoré vám zabezpečia šťastný a spokojný život. Vyberte si podľa televízie. Veď samotná televízia láka záujemkyne pútavým spôsobom ,,vymeniť starú za novú nemusí byť vždy iba výhra. Najmä pokiaľ ide o manželky. Máte chuť to v rodine poriadne rozvíriť? Prihláste sa do Zámeny manželiek. Nech aj vaša rodina ocení, čo doma má“. Už to ukazuje, že sme, len nejakým tovarom. Napriek tomu ľudia za peniaze urobia všetko, scenár kĺže po povrchu, problémy naznačuje, ale nerieši, brnká na pudovú strunu človeka, opiera sa o arogantné a prvoplánové dialógy. A sledovanosť máme za ručenú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zmyslom celej tej absurdity sú dve ženy, ktoré si vymenia na dva týždne svoje miesta v domácnosti. Nové prostredie, nové deti, nový partner a výnimočné situácie. To všetko je platforma pre pútavý a zaujímavý príbeh o vyrovnávaní sa s mimoriadnymi, veľakrát nepriaznivými okolnosťami, o zorientovaní sa a zvykaní si na nové pomery, ale aj o veselých či strastiplných zážitkoch pri komunikácii s deťmi i partnerom. Zamýšľam sa nad tým prečo to vlastne spravia.

Dôvod sa rovná jemnej dráždivosti a atraktívnosti. Pretože chceme, aby nám niekto cudzí zasahoval do súkromia rodiny. Kritizoval spôsob akým žijeme. A za každú cenu sa snaží presvedčiť, že podľa neho nežijeme správne. Túžime po úspechu a tento formát nám to nepochybne zaručuje. Chceme, aby niekto ukazoval svetu náš poriadok v skrini, a odťahoval pohovku. Samozrejme, že chceme ukázať, našu skromnosť a vydelíme jej na domácnosť päťdesiat eur. Nech si dievča užije, a preto jej zavesíme na krk päť detí a manžela čo sedí len pred televízorom, grgá a nepohne ani prstom. Jednoznačne vyplýva, že ženy sú veľmi štedré. Delia sa o svoje rodinné zážitky s policajnými hliadkami, lekárskou pohotovosťou. S nadšením ukazujú finančné problémy. Rozprávajú o starých láskach z minulosti. Doprajú si slzy, žiarlivosť, či výčitky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľudia s nadšením sledujú na televíznych obrazovkách situácie, v ktorých vidia iných riešiť konflikty. Možno je to pre nich príležitosť, z ktorej môžu čerpať poučenie a odvahu, popasovať sa s vlastnými problémami, využiť niečo z toho vo svojom reálnom živote, alebo si uvedomiť, že takýmto spôsobom by nikdy nemali konať. Každý má svoj vlastný štýl a spôsob života a v každom účastníkovi táto „zámena“ niečo zanechá. Výsledkom toho všetkého podľa štatistiky je, že manželské páry, ktoré absolvovali účinkovanie v tejto reality šou, vraj tvrdia, že posilnila ich vzťah. Mali možnosť počas dvoch týždňov zistiť, ako im ten druhý chýba, dokonca, že nevedia bez seba žiť. Preto záver tohto formátu je plný slz, nadávok, škandálov, osočovania a priebežných informácii o rozvode.

Musím skonštatovať ten pôsobivý ťah od tvorcov relácie, ktorí zámerne vyberajú ,,osobnosti“ najvhodnejšie typy, z diametrálne odlišných spoločenských kruhov. Vytvoria im úrodnú pôdu na vyhrotenie napätia, podsunú alkohol, navodia konfliktnú situáciu. A požadovaný efekt je dosiahnutý. Všetko je iba matrix, „umelina“ snažiaca sa vnoriť naše mozgy do nádrže a púšťať do nich impulzy vulgárnosti. Nainscenované, vopred pripravené impulzy! A ty, recipient, hľadaj v nich svoj predobraz; zabudni na všetko a na všetkých. Veď sa pozri, ešte sú horší od teba.

(J. H.)

Jana Hrabčáková

Jana Hrabčáková

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...nie som tak chudobná, aby som nedokázala tvoriť kvalitné veci... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu